Utstillingsinfo
- Periode19.08.09 - 16.09.09
- StedHvalfangstmuseet, Sandefjord., Sandefjord.
Amerikaneren Bryant Austin kaller seg en eksperimentell multimediakunstner og arbeider både med lyd, film og stills. I Norge er han nå aktuell med utstillingen Øye til øye et nærmere blikk på hvaler som etter den korte premieren på Litteraturens Hus i Oslo for noen helger siden nå vises på Hvalfangstmuseet i Sandefjord i tidsrommet 19. august - 16. september.
Utgangspunktet for Austins prosjekt er å oppsøke hvalene i deres naturlige biotop og passivt avvente at de store havdyrene selv oppsøker han for kontakt. I beskrivelsene som følger hvert av de store bildene på utstillingen, har hvalene vist seg å være kontaktsøkende, nysgjerrige, lekne og svært hensynsfulle skapninger i møte med fotografen. For undertegnedes del er det vel så mye disse beretningene om nærkontakten med hval som gjør et inntrykk, som selve bildene. Det er ingen tvil om at Bryant Austin har et hjerte, ikke bare en avløser, som banker for hval. Bryant beskriver hvalene han har møtt som sjelfulle individer hvis tilstedeværelse har gjort dype inntrykk på fotografen.
Med et 50 megapiksel undervanns kamerasystem arbeider Austin systematisk med eksponeringer av hval under vann, hvor han fotografer og setter sammen eksponeringer til en helhet i naturtro størrelse. På utstillingen er det derfor en intens tilstedeværelse av de store pattedyrene som preger atmosfæren. Smilende, flytende, hvalformer kommer tett på hud mot hud.
Bryant Austin sies å være den eneste i verden som arbeider med høyoppløselige fullskalabilder av hval i sine naturlige omgivelser nede i det bølgende blå. For å realisere dette prosjektet, solgte kunstneren alt han eide og forlot sin karriere ved et sjøforskningssenter. Valget har resultert i en utstilling som lanseres parallelt med en underskriftskampanje for å få avviklet kommersiell hvalfangst i Norge. Utstillingen er i denne sammenhengen ment å skulle få menneskene til å ta stilling til vern av hval ved å støtte underskriftskampanjen.
I forbindelse med utstillingen har også NOAH - for dyrs rettigheter, Dyrebeskyttelsen Norge og WSPA lansert kampanjen Det Store Bildet, som oppfordrer nordmenn til å bidra til vern av hvaler. Med kampanjen og utstillingen ønsker arrangørene å skape en reell debatt blant politikere og opinion om hvalenes velferd i norske farvann.
Utstillingens tittel Øye til øye er også ment å skulle appellere til dette, og publikumsguiden for utstillingen stiller spørsmålet Kan vi stå øye til øye med disse skapningene uten å se bort, etter alt mennesker har utsatt dem for?.
Hva handler så kommersiell hvalfangst egentlig om? En rask runde på google kan gi en liten pekepinn. Tall og fakta for hvordan norsk hvalfangst har foregått, ser omtrent like lite pene ut som andre lands kommersielle fangst av trudede dyrearter. Engasjementet i både faglige og frivillige miljøer for å få stanset norsk hvalfansgt, er sterkt.
I norsk lovgivning er det i dag i utgangspunktet et generelt forbud mot hvalfangst. Siden 1993 er det likevel gitt adgang til en begrenset fangst etter vågehval. Salg av norsk hval til utlandet er forbudt. Det er dermed hjemmemarkedet som utgjør omsetningen av fanget hval, spesielt i de to nordligste fylkene våre, Troms og Finnmark. Kvotene er også strengt regulerte, og konsekvensen av å bryte disse ble tydelige for en skipper fra Loppa på Finnmarkskysten i 1994: "Etter at han som hvalfanger hadde fanget tildelt kvote, gitt melding om avsluttet fangst og satt kursen hjemover, ble det fra fartøyet skutt nok en vågehval. Skipper ble domfelt for dette og noen andre mindre overtredelser til betinget fengsel i 30 dager og bot. Han ble videre fradømt retten til deltagelse i hvalfangst i 3 år". (Kilde: Økokrim.no)
Altså er det en viss kontroll og oppfølging av kommersiell hvalfangst i Norge, - men i følge de som står bak oppropet "Det store bildet" som følger Austins utstilling, er ikke denne kontrollen en god nok garanti for vern av hvalen. I følge en meningsmåling gjort av Opinion i mai juni 2009 har spurte nordmenn sagt dette om hvalfangst:
Kun 21 % mener at det er akseptabelt at hval kan ta fra noen minutter til over enn time å dø.
Halvparten er uenig i at det er akseptabelt at det kan ta fra noen minutter til over en time for hvalene å dø.
En av tre (34 %) er enig i at Norge burde begynne å trappe ned kommersiell hvalfangst med hensyn til dyrevelferdsaspekter i fangsten.
Kun 7% spiser hvalkjøtt ofte eller regelmessig en av fem (19 %) har aldri spist hvalkjøtt.
Politkken som ligger til grunn for dette prosjektet er én sak. Den kan være nedslående nok når man setter seg inn i tingenes tilstand. Og det blir ikke vanskeligere å være mot kommersiell fangst av hvalen etter å ha sett Bryant Austins bilder. De er imponerende i sin detaljrikdom. Stoffligheten gjør at følelsen av å være tett på en hval blir ekstremt autentisk å se den er som å kjærtegne den. Da jeg besøkte utstillingen, var det også flere små barn som løp rundt og klappet på bildene en fascinerende publikumsreaksjon med fotografi som er sjelden å se på offentlige utstillinger, ikke desto mindre flott!
Utstillingen i Oslo var montert under skrøpelige lysforhold i et altfor trangt lokale som gjorde at bildene ikke kom til sin fulle rett verken i format eller detaljrikdom. Et slikt stort stykke arbeid fortjener en minst like ambisiøs finnish i utforming av utstillingens presentasjon. For deg som tar turen til Sandefjord for å oppleve hval i fullformat håper jeg derfor at rammen rundt står til innholdet, som både i tanke, tekst og ikke minst fotografi er intet mindre enn imponerende.
http://www.studiocosmos.com
www.oyetiloye.no
www.detstorebildet.org
Knølhval.
Bryant Austin
Knølhval.
Bryant Austin
Mennesker blir små foran Austins fullformatbilder av hval.
Bryant Austin
Vågehval.
Bryant Austin
Vågehval.
Bryant Austin