Utstillingsinfo
- Periode15.04.10 - 16.05.10
- StedFotogalleriet, Oslo
Espen Tveit vender sitt fotografiske blikk mot fotballtribuner. I flere bøker og utstillinger (80-talls runer, Samtidsarkeologi, RITE) har Tveit fotografert spor av samtiden. Ofte små utsnitt av menneskeskapte omgivelser, eller menneskeskapte gjenstander - som blir sett på med et klart, rolig og poetisk blikk.
I sitt nye prosjekt, FRA SIDEN - fotballbaner, har Espen Tveit valgt å fotografere tribuner. Bildene, viser folketomme omgivelser der tilstedeværelse av naturen, som ofte omringer banene, er en utslagsgivende faktor. Natur er med på å definere plassering, form og materialer for disse byggverkene. Som alltid i Espen Tveits bilder er menneskene fraværende i FRA SIDEN, bare det de har bygget er til skue.
Tribunene er ofte fotografert fra siden, noe som dobler utstillingens tittel. Den setter ikke bare fokus på de som er på siden av fotballbanen, men disse blir sett på med et skråblikk, fylt av undrende humor. Blikket er også lett undersøkende. I et større perspektiv kan vi si at Tveit er interessert i hvordan lokalsamfunnet har tilpasset seg omgivelsene.
I forordet til boken RITE skrev Tveit:
"Sjelden er det mennesker på disse plassene, så jeg har lekt med den tanke at alle mennesker,
arkiv, og bilder fra vår kultur blir borte. Sekler går, og en dag gjenfinner framtidige arkeologer
og historikere våre omgivelser"
Espen Tveit, født 1945 i Drammen, tilhørte kretsen rundt Forbundet Frie Fotografer som fornyet kunstnerisk fotografi på slutten av syttitallet. Han var med på den første Fotografiske Vårutstillingen i 1976, samt Høstutstillingen når den ble åpen for fotografisk arbeidende kunstnere i 1979. Hans første separatutstilling var på Preus Museum i 1980 og senere har han deltatt på flere internasjonale utstillinger. Tveit har utgitt tre bøker; 80-talls runer, Samtidsarkeologi og i 2002 ble boken hans RITE kåret til Årets Vakreste Fotobok.
Fotogalleriet viser i år to separatutstillinger utvalgt fra utstillingssøknader, Espen Tveit er den
første. Utstillingen er støttet av Norsk Fotografisk Fond
Espen Tveit