Utstillingsinfo
- Periode04.04.13 - 28.04.13
- StedFotografiens Hus, Oslo
- Fotografisk er det uendelig mye å forholde seg til. Hele settingen er i seg er selv svært så spektakulær med alle sine uttrykk. Tyrefektingen som har både skjønnhet og brutalitet i seg. I arenaen, både i ringen og på tribunen, utspilles alle livets følelsesutrykk fra liv til død i løpet av en fekting, alt fra dødsangst, redsel, sinne, beundring, glede og til ekstase. Lys, sol og skygge gir også et stort og spennede fotografisk spillerom. Og selvsagt, den spanske tyren, toro bravo, med sitt utseende og sin konstitusjon er et fantastisk objekt i seg selv, forteller Rayner Johansen til foto.no.
Den spanske tyren og tyrefektingen har en sentral plass i spansk identitet og kultur. For dem er det en kunstart som hyller livet gjennom en iscenesatt tragedie, en ritualisert død. Midt i det moderne Europa er dette fortsatt en høyst levende kultur. Da finanskrisen rammet Spania med full tyngde hadde tyrefekting sin største popularitet noensinne. Aldri før hadde det vært avholdt flere tyrefektinger og aldri hadde det vært flere tilskuere i arenaene, dette på tross av den økende motstanden internt. I dag avholdes det langt færre tyrefektinger på grunn av de økonomiske problemene.
- Tittelen Sol y Sombra, sol og skygge, er hentet fra tribuneinndelingen i en Plaza de Toros. Mange av bildene er tatt nettopp i spillet mellom lys og skygge. Bildene gir også et innblikk i både det vakre og det brutale i denne kulturen. Rayner Johansens fotografier spenner fra estetiske abstraksjoner av tyrefektingen til utrykk i form av reportasje og til det å fange øyeblikket, skriver Fotografiens Hus i utstillingens pressemelding.
Rayner Johansen er selvlært som fotograf, men har hatt en sterk interesse for foto helt siden ungdomstiden. De siste fem årene har han vært aktiv innen det norske amatørfotografmiljøet, blant annet gjennom Oslo Kamera Klubb (OKK) og Norsk Selskap For Fotografi (NSFF). Han har høstet flere priser i konkurranser og deltatt i en rekke gruppeutstillinger. Han har også erfaring fra ett års arbeid som pressefotograf i Bladet Tromsø.
- I ungdomstiden gikk det i Tri-X pan 400 og mørkeromsarbeid. En periode ble det en lengre pause med kun fotografering av barn og ferieminner. Men for rundt sju-åtte år siden begynte det digitale å konkurrere med det analoge, i hvertfall innen fargefotografering, og da tok fotointeressen min seg opp igjen og jeg har siden bare blitt mer og mer dedikert til fotograferingen.
Johansen jobber for det meste i prosjekter, sånn som for eksempel tyrefektingsprosjektet.
- Jeg har en dragning mot å fotografere mennesker i sine miljøer. Jeg liker møtet med mennesker og det å få bli med dem i deres gjøren og laden. Ofte kommer jeg tilbake til det samme miljøet og menneskene og fortsetter med fotograferingen. Dette henger kanskje igjen fra året som pressefotograf.
Utstillingen Sol y Sombra åpner på Fotografiens Hus torsdag 4. april klokken 1800. Den henger til og med 28. april.
Rayner Johansen
Rayner Johansen
Rayner Johansen